´Mijn manager heeft eigenlijk nooit echt tijd voor me. Mijn vragen kan ik wel even ‘op de mail zetten’. Mijn manager zit vooral veel in conference calls, spoed overleggen en zijn/haar agenda is overvol. En als mijn manager dan een keer tijd heeft, heb ik zo veel te bespreken dat we alles maar half doen. De mail die ik van te voren heb gestuurd, is dan vaak ook niet gelezen. Er is ook geen rust in het gesprek (want we hebben maar een half uur en veel te bespreken). En er is geen oprechte aandacht voor de mens, maar we werken lijstjes en to do’s af, of het gesprek komt gelijk to the point waardoor het hard en zakelijk is. De aandacht voor mij en mijn collega’s is voor mijn gevoel verdwenen. Ik voel geen contact meer met de organisatie en vraag me af wat ik hier nog doe. We moeten ons maar zien te redden en de cijfers maar zien te halen met de bezetting die er nu is. Mijn manager zegt dat hij/zij er ook niets aan kan veranderen….En juist doordat het zo gaat valt de ene na de andere collega om!’
….Aiiiiii wat is dit afschuwelijk herkenbaar…..Het bovenstaande voorbeeld is helaas geen uitzondering. En dat in de tijd waarin we zoveel digitaal contact hebben! Maar juist nu lijkt het of we het menselijke contact en onze skills om contact met elkaar te maken aan het verliezen zijn… En minder digitaal zal ons leven de komende jaren niet gaan worden. De komende jaren zullen ongelofelijk veel impact gaan hebben op de manier waarop wij werken. Digitalisering en technologische ontwikkelingen gaan in de volgende versnelling en dat heel enorme gevolgen voor ons allemaal! En het spannende is dat we niet weten hoe dit zich gaat ontvouwen.
Volgens mij is het noodzakelijk dat we door al die ontwikkelingen juist weer op zoek naar: ‘hoe maken we ons contact weer een beetje menselijk?’ Hoe vullen we ons contact weer met: empathie, aandachtig luisteren, verbinding maken, creativiteit, vriendelijkheid, flexibiliteit en een open mindset. Zogenaamde Soft Skills, de Intermenselijke vaardigheden! Volgens mij moeten we ons Hart weer meer gaan gebruiken! Maar hoe doe je dat?? Patronen doorbreken vergt wat van ons. Dit zijn 9 inzichten waar je eens mee zou kunnen beginnen!
3 Verhelderende inzichten voor Managers
Inzicht#1 Besluit wat jouw prioriteiten zijn
Onze agenda’s puilen uit. Iedereen kan daar blijkbaar ook een meeting in prikken. Je eigen werk blijft gemakkelijk liggen en overwerk ligt wekelijks op je te wachten. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Nee, dat is het ook niet. En als jij er niet iets aan verandert, blijft het gewoon zoals het nu is. Dus wil je écht veranderen? Besluit wat jouw prioriteiten zijn en kijk dan eens naar je agenda of dit een weerspiegeling hiervan is en dusdanig is ingevuld. Zo niet, welke (kleine) verandering kun je daar op korte termijn al in aanbrengen? Waar zit ruimte? En hoe ga je deze invullen? En wat ga je op lange termijn anders doen? Niet alles hoort op jouw bordje! Prioriteer, delegeer, ga meer coachen (i.p.v. zelf doen :)) en neem je verantwoordelijkheid ook voor je eigen welbevinden!
Inzicht#2 Geef oprechte aandacht!
Oprechte aandacht voor je medewerkers is key!! ‘Ja, dan moet ik zeker met al mijn medewerkers een half uur in de week gaan zitten thee drinken??’ Als jij denkt dat dat werkt (in eerste instantie) wel ja. Maar er zijn zoveel meer manieren om te laten zien dat je aandacht hebt voor je medewerkers. Via Teams, Zoom of Skype werken, is wel lekker efficiënt…maar écht contact? Ruim daar ook tijd voor in! En als jullie een live vergadering hebben, laat je mobiele apparaten dan eens één keer in de maand op je werkplek liggen of op stil in de tassen en ga met elkaar in gesprek over hoe het nu gaat met iedereen. Doe dit niet voor de ‘vorm’, maar omdat jij het belangrijk vindt dat mensen weten dat jij ze ziet en wil horen en begrijpen. Zo blijf je veel gedoe voor en heb je sneller in de gaten wat er echt speelt en hoe mensen zich ontwikkelen. Bovendien zullen mensen zich meer betrokken voelen bij de organisatie en hun collega’s. Dus benen op tafel en contact leggen met elkaar!

Inzicht#3 Mensen zijn geen machines
Wij mensen hebben tijd en aandacht nodig. We hebben onze patronen en gewoontes en die zijn niet één- twee- drie doorbroken. Geef mensen de tijd om zich te ontwikkelen. Mensen zijn soms ook bang. Bang voor verandering, bang voor wat ze gaan tegenkomen van zichzelf. We zijn zo gewend aan directe resultaten dat we vergeten dat wij mensen zijn. Maak heldere afspraken als je bepaalde doelen wil bereiken met elkaar en evalueer regelmatig waar jullie staan. Coach en stimuleer mensen en maak oprechte complimenten.
3 Menselijke inzichten voor Professionals met een manager
Inzicht#4 Positiviteit werkt aanstekelijk!
Het is altijd zo ‘makkelijk’ en verleidelijk om te klagen. Om te zeggen wat je manager/de organisatie allemaal niet goed doet. Maar vragen om wat je nodig hebt, benoemen wat je helpt, zorgt er voor dat je weer regie neemt! ‘Maar dat heb ik al zo vaak gedaan en ik krijg het niet voor elkaar, dus ik ben er maar mee opgehouden.’ Mogelijk kun je bij de eerst volgende bespreking eens op jezelf letten: Benoem het probleem en vraag of je mee mag denken over een mogelijke oplossing. En kijk bij jezelf naar: Wat is de toon van mijn boodschap? Heb ik de ander al laten zien waarom mijn idee niet alleen goed is voor mij, maar ook iets oplevert voor de ander? En denk buiten de gebaande paden (niet alle problemen worden opgelost door bijvoorbeeld extra collega’s aan te nemen) en spreek over wat helpt! Positiviteit werkt vaak aanstekelijk!

Inzicht#5 Je manager in een spagaat
Hoe vervelend ook, maar ook jouw manager is net als jij afhankelijk van anderen. Soms lijkt het wel alsof je manager niet mee wil werken, bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat je nieuw materiaal tot je beschikking krijgt of dat jouw tijdelijke uitzendcollega’s een vaste aanstelling kunnen krijgen. Vaak zien zij wel dat je een punt hebt, maar zijn bijvoorbeeld gebonden aan andermans mandaat. Wellicht wacht je manager af op een goed moment om dergelijke verzoeken in een overleg met directie te brengen? Of heeft hij/zij al informatie die ze nog niet met je kunnen delen? Managers posities zijn vaak plekken waar veel verzoeken samenkomen (van bovenaf en van onderaf). Hun grootste uitdaging is om hierin een middenweg te vinden waar ze zelf ook in geloven. Je begrip voor deze positie lost misschien jouw problemen niet direct op, maar wel hoe jij kijkt naar jouw manager en zijn/haar handelen hierin.
Inzicht#6 Je manager is een mens
Ja, ik benoem het toch maar even: je manager is ook gewoon een mens van vlees en bloed. Moeilijke situaties en ingewikkelde beslissingen zullen hem/haar mogelijk ook niet in de koude kleren gaan zitten (ook al is dit ‘onderdeel van de functie’ en wordt hij/zij ‘hier toch voor betaald’). Kijk deze week eens met andere ogen naar je manager. Alsof het een goede vriend is, een ouder van het schoolplein, iemand met zorgen en wensen in het leven. Dit zorgt er vaak voor dat je op een andere toon een gesprek aangaat, of een vraag stelt hoe het eigenlijk met hem/haar persoonlijk gaat. Het is goed om jezelf te trainen in het scheiden van de mens en de functie die hij/zij heeft.
3 Belangrijke inzichten voor Managers én Professionals
Inzicht #7 Heb de beste intenties
Geloof jij dat jij de beste intenties hebt? Dat jij het beste voor hebt met jezelf én met de ander? En geloof je ook dat de ander de beste intenties heeft? Of twijfel je daaraan? Geloof jij dat de ander tégen jouw is, en niet met jou? Zie jij nog dat jullie ook gemeenschappelijke belangen en wensen hebben? Zoek hiernaar wanneer je een (lastig) gesprek ingaat. Zoek naar overeenkomsten, naar samenwerking, zet voor jezelf de intentie om een gesprek te hebben dat voor beide partijen als (enigszins) prettig zal worden ervaren. Daar heb jij dus ook iets in te doen!
Inzicht #8 Luister naar wat bedoeld wordt, niet naar wat gezegd wordt
Luister naar wat er bedoeld wordt, niet naar wat er gezegd wordt! Wauw, denk daar maar eens over na! Ook dit gaat namelijk over intentie! Soms komen woorden niet helemaal goed over, zeker als je in een wat verhitte discussie zit. Wanneer je weer leert luisteren gedurende een gesprek naar wat en hoe iets bedoelt wordt, voorkom je vaak heel veel gedoe!
Inzicht #9 War is over, if you want it!
Daar had John Lennon toch wel een punt: War is over, if you want it…Stop met investeren in ruzies, oeverloze discussies, haatgevoelens, irritaties. Stop met het voeden van de ‘War’ als je wilt dat deze stopt! Ga op zoek naar wat jullie verbindt, naar wat je deelt met elkaar, naar wat jullie gemeen hebben. Wacht niet tot de ander iets verandert aan zijn/haar gedrag! Begin zelf met deze verandering. Want als één persoon verandert, dan verandert de relatie!

De Noodzaak van écht contact is denk ik wel duidelijk geworden. Zonder soft skills groeien we uit elkaar. Verliezen we contact. En dat lijkt niet zo erg, maar de gevolgen voor organisaties en hun medewerkers kunnen enorm groot worden als we hier onvoldoende aandacht aan blijven schenken. Gebruik vandaag eens wat meer en bewuster je Hart! En kijk eens wat dat oplevert als je dit een aantal dagen doet!